HUN SOLO - Spot Festival 2019
Jeg sad således bænket sidste lørdag eftermiddag, midt for storscenen i Aarhus Musikhus, med kvinder i 20erne til alle sider omkring mig. Jeg kendte ikke et øje, ikke en solist eller deres musik. Hvilket var en af årsagerne til jeg sad der. Det at udvide min egen musikalske verden, og samtidig bygge broer til andres udgangspunkter var mit formål. Håbet var underholdning, musik der rørte mig og kunstnere der forførte mig. Da solokoncerter altid er yderst intense var jeg også lidt spændt på formatet. Da fem solister i rap måske ikke ville fungere.
De fem kvinder var alle fra norden. Vi startede med Greta (Danmark), Frid (Island), Turið (Færøerne), Shikoswe (Norge) og sluttede med den lokale stjerne Moody (Danmark). Som enhver anden der ikke har fulgt med siden slut 90erne var fem solister både nye navne og velkendte udtryk. Det er muligt jeg ikke aner hvem der vinder talentshows, fodbold ligaer eller for tiden er minister. Men jeg genkendte i hvert fald min egen ungdoms elektroniske lydbillede. Kvinden der gjorde størst indtryk var Moody. Til dels gik hun målrettet efter at sparke en fest i gang og dels havde hendes tekster en anelse mere dybde. Desværre ikke kun genfinde alle sangene elektroniske – så antager de er på vej. Hendes kunstnerisk bearbejdelse af et forhold der endte dårligt og indeholdte en masse negative elementer fangede i hvert fald min opmærksomhed. Jeg havde gerne givet Greta lidt mere plads, for hendes udtryk blev langsomt mere og mere intenst. Hvor hun via dans forsvandt ind i verden af lyd. Islandske Frid skabt et lydunivers der mindede mig om eventyrlige spillefilm af den dystre slags. Turið var måske den første kunstner jeg har oplevet fra Færøerne, uanset genre har det ørige aldrig fanget min opmærksomhed. Modsat både Island og Grønland. Det er dog tydeligvis en stor fejl. Hun flettede det kommercielle, med det elektroniske uden at give køb på originalitet. Til gengæld var og er jeg slet ikke fan af Shikoswe. Hvis opbygning af sange og melodier i bedste fald landede mellem banal og klassisk. Noget skyldes alder/køn og andet uenighed om virkemidler. Hun kan heldigvis være ligeglad med at en ciskønnet hvid mand fra årgang 1977 ikke fangede hendes musik. For det gjorde salen af unge kvinde omkring mig.
Du kan læse mere om HUN SOLO her. Samt en oversigt over kunstenerne her